Traducció Presentació del procés de participació de *NNA en el PMUS, en les jornades autonòmiques de CAI de Castella-la Manxa.

L’equip d’infància ha participat en la jornada celebrada per les Ciutats Amigues de la Infància Castella-la Manxa i Unicef Comité Castella-la Manxa.

En aquesta jornada, es va compartir el procés de participació de les xiquetes i xiquets de Quart de Poblet en l’elaboració del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de l’Ajuntament de Quart de Poblet. Es va explicar el que va ser més important d’aquesta experiència, incidint en què es tracta d’una pràctica natural i normalitzada de participació, impossible sense la presència de xiquetes i xiquets. I la rellevància d’una metodologia de treball amb xiquetes i xiquets en un entorn col·laboratiu juntament amb persones adultes, de manera que interactuen i influeixen en les opinions col·lectives.

El procés seguit per a això:

 

L’impacte del treball realitzat, s’agrupa en les següents aportacions:

  • L’educació com a compromís en el respecte de les normes de convivència, circulació, l’ús responsable de les tecnologies i la comunicació.
  • Mesures per a millorar la seguretat i accessibilitat en tot el poble, especialment als entorns escolars.
  • Promoure la mobilitat sostenible (transport públic, millorar la circulació de bicicletes, increment i millora de carrils bici, aparcaments i el seu accés, aparcaments per a cotxes als afores )
  • Més i millors espais d’esplai i joc, més inclusius i per a totes, més segurs, més entorns naturals i verds…

 

Tot això a supòsit una millora en la qualitat de vida del municipi perquè aquesta participació ha generat canvis directes en el municipi, com per exemple:

  • Ampliació de les voreres, amb la incorporació de vegetació, espais de descans amb bancs per a asseure’s de manera convivencial, parcs inclusius i millora de les connexions i eliminació d’obstacles als itineraris de vianants de les vies principals.
  • Senyalització de carrers de coexistència, i acompanyament policial en l’entrada i eixida en els punts conflictius d’accés a les escoles. Més passos per a vianants. En procés d’elaboració dels camins escolars assegurances.
  • Millora i ampliació del traçat del carril bici, aparcament dins de les escoles per a bicis, lloguer gratuït de bicicletes (MIBISI).
  • Creació d’aparcaments dissuasius, increment de places de mobilitat reduïda, reducció de mobilitat de cotxes pel municipi.
  • Millora de la qualitat mediambiental: millora de la lluminària, punts de càrrega elèctrica de cotxes, reducció de trànsit rodat en el nucli urbà, reducció de velocitat, reducció de soroll, increment de zones verdes, programes d’educació mediambiental.

 

El seminari va acabar amb algunes reflexions entorn de la Participació infantil:

  • En qualsevol procés participatiu és necessària la informació i reflexió prèvia, la informació i el coneixement, així com l’opinió experta són claus en la presa de decisions.
  • Comptar amb el temps suficient per a recollir la informació i argumentació és mostra de respecte al procés participatiu i al paper com a subjecte polític.
  • El treball col·laboratiu de xiquetes a xiquets juntament amb persones adultes suposa la transformació de les persones participants i educa en el respecte per la vida.
  • És necessari revisar els continguts de la participació infantil, ja que les persones adultes tendim a “infantilitzar” les temàtiques sobre les quals poden ocupar-se. “microadultocentrismes”.
  • Retornar els resultats i celebrar són part de la nostra memòria històrica com a comunitat. Tenim pendent el repte de transmetre a altres xiquetes i xiquets que els béns comuns que gaudeixen són fruit del treball procomú dels qui els van precedir, necessitem del relat de la cultura participativa.